Ogólne

Dwuwirnikowy, obrotowy silnik wysokoprężny o pojemności 11,6 litra to prawie rzecz

Silnik rotacyjny przeżył swój moment motoryzacyjnej sławy wraz z Mazdą, ale podczas gdy silniki obrotowe japońskiego producenta samochodów były bombami o małej pojemności skokowej, wysokoobrotowe, brzęczące bomby, jeden z amerykańskich startupów spróbował zupełnie innego podejścia, projektując 11,6-litrowy silnik obrotowy o dużej mocy na olej napędowy do zastosowań morskich.

Firmą była Rotary Power International, a silnikiem był Model 2116R. Według materiałów prasowych z sierpnia 2000 r. Odkopanych przez Ekspert samochodowy2116R był silnikiem dwuwirnikowym z aluminiowym blokiem, stopniem sprężania 8,5: 1, warstwowym układem wtrysku bezpośredniego oraz zapłonem iskrowym. Według firmy pozwoliłoby to 2116R na pracę zarówno na benzynie, jak i na oleju napędowym, a nawet na nafcie lub paliwie do silników odrzutowych.

Rotary Power International podawał moc 1000 koni mechanicznych przy 3600 obr min i moment obrotowy 1550 funtów-stóp przy 2400 obr min.

Firma omówiła również inne, większe obrotowe silniki okrętowe, w tym czterowirnikowe, 23,1-litrowe 4231R i 6-wirnikowe, 34,7-litrowe 6347R. Silniki te miałyby odpowiednio 2000 i 3000 KM.

Główną zaletą silnika rotacyjnego, według Rotary Power International, była gęstość mocy. Firma twierdziła, że ​​jej silniki rotacyjne osiągały moc 2,5 funta na KM, w porównaniu do 4 funtów na KM w przypadku współczesnych morskich silników tłokowych.

Jednak przy cenie 165 000 dolarów (w 2000 dolarów) model 2116R był o około 45 000 dolarów wyższy niż porównywalny silnik tłokowy, jak przyznał wówczas Rotary Power International. Podobnie jak w samochodach obrotowych, oszczędność paliwa nie była jedną z mocnych stron tego silnika morskiego. Nie jest jasne, czy uszczelki wierzchołkowe również stanowiły problem.

Na początku XXI wieku Rotary Power International rozmawiało o planach użycia 2116R w „szybkim promie”, ale plany te najwyraźniej się rozpadły. Firma zaproponowała następnie silnik rotacyjny napędzany wodorem, a następnie zmniejszony silnik o nazwie Seria 70. To najwyraźniej również nie znalazło chętnych, a firma prawdopodobnie rozpadła się jakiś czas po 2005 roku.

Żaden producent samochodów nie sprzedał seryjnego samochodu z silnikiem rotacyjnym od czasu zaprzestania produkcji Mazdy RX-8 w 2012 roku. Od tego czasu krążą pogłoski o powrocie z obrotowym silnikiem Mazdy, a najnowsze doniesienia twierdzą, że silnik rotacyjny może być używany jako przedłużacz zasięgu w przyszłe samochody elektryczne.

Pokaż wiecej

Molter

Od zawsze moim marzeniem było prowadzenie zgranej ekipy i pisanie artykułów na przeróżne tematy.Moją pasją zaraziłem wiele osób i jestem z tego bardzo dumny.Mam nadzieję , że nasze publikacje dają Państwu nie tylko wiedzę , ale również przyjemność z czytania naszych nowinek.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Facebook
Close
Close