Recenzje

Jay Leno spogląda wstecz na 25 lat Porsche Boxster

Trudno uwierzyć, że Porsche Boxster skończył w tym roku 25 lat, choć można powiedzieć, że samochód jest jeszcze starszy, jeśli wrócimy do oryginalnej koncepcji Boxstera (pokazanej poniżej) Porsche zaprezentowało się na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit w 1993 roku.

Aby pokazać, jak daleko zaszedł Boxster od oryginalnego modelu, Jay Leno przyjrzał się uważnie zarówno pierwszej generacji, jak i najnowszej wersji w najnowszym odcinku swojego internetowego serialu „Jay Leno’s Garage”. Najnowsza wersja to specjalna edycja 718 Boxster 25, którą Porsche zaprezentowało na początku roku.

Przypomnijmy, że edycja specjalna, którą Porsche ograniczyło do zaledwie 1250 sztuk na całym świecie, zawiera szereg elementów nawiązujących do starej koncepcji Boxstera. Wśród tych wskazówek znajdują się miedziany kolor neodymowy zastosowany na przednich i bocznych wlotach powietrza, GT Silver Metallic użyty do nadwozia oraz dwukolorowe, pięcioramienne felgi aluminiowe.

Co ciekawe, ten sam projektant, w tym przypadku weteran Porsche Grant Larson, pracował nad projektem koncepcji Boxstera i oryginalnego Boxstera, a także najnowszego 718 Boxster 25. Larson jest obecnie odpowiedzialny za modele specjalne w Porsche, stąd jego praca nad 25-lecie specjalne.

W filmie nie wspomniano o tym, jak Boxster pomógł uratować Porsche przed prawdziwymi trudnościami finansowymi. Na początku lat 90. Porsche borykało się z trudnościami, ponieważ polegało na 911. Sprzedaż w 1993 r., kiedy zaprezentowano koncepcję Boxstera, osiągnęła w Stanach Zjednoczonych zaledwie 3713 sztuk.

Na szczęście koncepcja Boxstera była ogromnym hitem i Porsche wiedziało, że musi szybko i zyskownie uruchomić produkcję. Pomoc nadeszła od byłych dyrektorów Toyoty, którzy zostali zatrudnieni jako konsultanci. Odsunęli markę od archaicznych procesów produkcyjnych i wprowadzili trochę produkcji „just in time”. Wynik? Koszt Boxstera został zmniejszony o połowę, podobnie jak czas produkcji. Uzyskane zyski zostały następnie wykorzystane do stworzenia prawdziwego producenta pieniędzy Porsche: Cayenne.

Pokaż wiecej

Molter

Od zawsze moim marzeniem było prowadzenie zgranej ekipy i pisanie artykułów na przeróżne tematy.Moją pasją zaraziłem wiele osób i jestem z tego bardzo dumny.Mam nadzieję , że nasze publikacje dają Państwu nie tylko wiedzę , ale również przyjemność z czytania naszych nowinek.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close
Close