Recenzje

Lamborghini Jarama obchodzi 50. rocznicę powstania

Jarama – rzeka w Hiszpanii, region na północ od Madrytu, gdzie siły nacjonalistów i republikanów walczyły podczas hiszpańskiej wojny domowej, nazwa pierwszego specjalnie wybudowanego (w 1969 r.) Toru wyścigowego w Hiszpanii, słynnej rasy walczących byków oraz tabliczka znamionowa Lamborghini umieszczona na 328 samochodach sportowych wyprodukowanych w latach 1970-1976.

Samochód, oficjalnie Lamborghini Jarama GT, został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1970 roku i był, jak zauważa jego producent, „najnowszą ewolucją koncepcyjnego sedana 2 + 2 firmy Grand Touring, z 12-cylindrowym, 4-litrowym silnikiem V12. silnik zamontowany z przodu ”.

Technicznie oparty na wcześniejszych Lamborghini 400 GT i Islero, Jarama miał nadwozie zaprojektowane w Carrozzeria Bertone przez Marcello Gandiniego. Motywem przewodnim były „napięte i kanciaste linie”, które wpisały się w stylizacyjne trendy lat 70.

Chociaż jego dziedzictwem było 400 GT i Islero, podwozie Jaramy zostało zaktualizowane, jego rozstaw kół był szerszy, a samochody posiadały duże i wentylowane hamulce tarczowe na każdym rogu, z 15-calowymi magnezowymi kołami Campagnolo.

Świętując 50. rocznicę powstania Jaramy GT, Lamborghini zauważa, że ​​samochód był napędzany 350-konnym silnikiem V12 z 6 gaźnikami Webera i był w stanie rozpędzić się do 161 mil na godzinę.

Samochody miały skórzane siedzenia, były wyposażone w klimatyzację i jak wskazuje Lamborghini, oferowały nie tylko wygodny przedział pasażerski i „obszerny” bagażnik, przynajmniej jak na samochód sportowy.

Nadwozia do samochodów projektowych zostały wykonane w Carrozzeria Marazzi, która właśnie zakończyła produkcję Islero, a samochody produkcyjne zostały wykonane w zakładach Bertone w Turynie, z wyjątkiem ostatnich 100, które były samochodami „hybrydowymi” z panelami nadwozia Bertone, ale z montażem w Marazzi.

Jarama GT była produkowana w 176 egzemplarzach od 1970 do 1973, podczas gdy wersja GTS o mocy 365 koni mechanicznych była produkowana od 1972 do 1976 i 152 egzemplarze. GTS miał poprzeczny wlot powietrza w masce i dwa wyloty za przednimi nadkolami. Miał również przeprojektowaną deskę rozdzielczą i zmodyfikowane przednie siedzenia, które zapewniały więcej miejsca każdemu siedzącemu z tyłu. Koła GTS były wykonane ze stopu, a nie z magnezu i nie miały środkowej nakrętki.

Jarama, dodaje Lamborghini, „jest ważnym modelem w historii Lamborghini, nie tylko ze względu na jego piękno – które nie straciło swojego uroku przez ostatnie 50 lat – ale dlatego, że był to ostatni wielki samochód turystyczny z przednim silnikiem zaproponowany przez firmę”.

Z wyjątkiem pojazdów sportowo-użytkowych LM002 i Urus, przyszłe Lamborghini miałyby architekturę tylnego środkowego silnika.

Jarama GT z 1970 r. Została wprowadzona na rynek amerykański w cenie 23 500 USD, a GTS wyniósł 29 900 USD, kiedy przybył. Hagerty podaje, że wartość samochodów waha się teraz od około 50 000 do prawie 125 000 dolarów.

Ten artykuł, napisany przez Larry’ego Edsalla, został pierwotnie opublikowany na ClassicCars.com, partnerze redakcyjnym Motor Authority.

Pokaż wiecej

Molter

Od zawsze moim marzeniem było prowadzenie zgranej ekipy i pisanie artykułów na przeróżne tematy.Moją pasją zaraziłem wiele osób i jestem z tego bardzo dumny.Mam nadzieję , że nasze publikacje dają Państwu nie tylko wiedzę , ale również przyjemność z czytania naszych nowinek.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Facebook
Close
Close