Recenzje

Poznaj ojca NOS część 2: Mike Thermos

Użycie podtlenku azotu (N2O) miało wybuchnąć – dosłownie iw przenośni. Mike Thermos i jego partner biznesowy Dale Vaznaian właśnie otrzymali niesamowity impuls dzięki rozpowszechnianiu w magazynie Hot Rod, gdzie szybko poznali wartość promocji i reklamy. Teraz przyszedł czas na wyścigi i wystawienie towaru.

Zbanowany przez NHRA

Organ sankcjonujący wielkich wyścigów drag queen obawiał się szybkiego produktu, a Don Prudhomme był katalizatorem zakazu.

NIE PRZEGAP: Poznaj ojca NOS: Mike Thermos

Thermos kontynuuje swoją historię: „Przeszliśmy do NHRA iw tamtych czasach byłem starym biegaczem i znałem wszystkich śmiesznych gości od samochodów i wszystko. Więc upuszczali butle, kiedy opuszczali start. Nie mieli iskier, które mają dzisiaj. Zbudowaliśmy więc zestawy do zabawnych samochodów i mieliśmy je na samochodzie Billy’ego Meyera i (Kenny’ego) Bernsteina, z Dale’em Armstrongiem i Blue Maxem. Wlaliśmy trochę nitro, co pomogłoby zapalić nitro, a samochód upuściłby cylinder, ponieważ były tak bogate. Kiedy robiliśmy to wszystko, wrócili do Indy. Otrzymujemy cały ten dobry atrament i wszystko, a firma rośnie. Potem pojawia się (Don) Prudhomme. Znałem jego mechanika, ale wtedy nie znałem Prudhomme’a. Pojawia się i ma małą butelkę z przodu podwozia i podłącza ją do pompy paliwa.

„Billy Meyer podbiega do mnie i mówi:„ co on robi? Co on robi? Mike, czy to twoje rzeczy? Miałem nitro w samochodzie Billy’ego. Przychodził i cały czas palił się pod wpływem azotu.

„Dostaję to na samochód Prudhomme’a, on mnie widzi, podchodzi i mówi:„ Mam to teraz na samochód starego ”. I idę: „stary, to nie ma sensu, co ty robisz? Udajesz wszystkich tym czymś w pompie paliwa? „Nie, zamrażam nitro i daje mi to duży krok”.

„Biegnie i biegnie o dwie dziesiąte szybciej niż po boisku i (najszybszy) w historii sportu. I wyciąga ręcznie granaty z maszyny na odległość tysiąca stóp. Ale wraca, ma niskie ET i ludzie krążą wokół samochodu. Indy, The Nationals, chcą wiedzieć, czy zaczną nazywać to „narodami nitrowymi”. To było świetne. Dostaję cały ten dobry atrament. Mimo że na każdym okrążeniu łamie go. Wtedy wszyscy moi koledzy mówią: „Thermos, co on robi? To też chcemy zrobić.

„Podchodzę tam i mówię:„ to nie ma sensu ”. Więc obserwuję go na linii startu i wchodzę tam, wewnątrz liny i stoję kilka stóp od toru. A Prudhomme jest w samochodzie i odpalają ich do następnej próby kwalifikacyjnej. Patrzę, jak (jego mechanik) podchodzi do butelki, małej butelki do samochodu, z przodu, podwozia, zanim złożą karoserię, a facet udaje, że ją zakłada. Patrzę na jego rękę, gdy idzie, jakby ją zakładał, a potem kładzie ciało, a ja po prostu trzymam usta na kłódkę. Zobaczmy co się stanie. (Prudhomme) znowu go wysadza, a teraz wszyscy mówią: „to nitro. Ma nitro, ale za każdym razem niszczy jego samochód. Potem, po wyścigu, NHRA, poznałem chłopaka, który był technikiem, chodziliśmy razem do szkoły, a on powiedział: „Mike, oni chcą zakazać NHRA tego nitro”. I pytamy wszystkich facetów, a oni nic o tym nie wiedzą, a silnik wysadził w powietrze. W takim razie podchodzę i mówię: „On nie miał nitro”. (Odpowiadają) „O tak? Kim jesteś? Och, sprzedajesz nitro? Jesteś stronniczy! Powiesz nam to. W każdym razie zakazują podtru w NHRA ”.

Szczęście w nieszczęściu

NHRA było wielkim show, ale IHRA potrzebowała fajnej klasy, aby przyciągnąć większą liczbę fanów. NOS odebrał wezwanie. Pro-modyfikacja stała się główną atrakcją raczkującej serii, która zatrzaskuje drzwi.

„Ale to było szczęście w nieszczęściu, ponieważ przeszliśmy do IHRA. Potrzebowali wsparcia. Wiedzieli, że to druga struna. Chodziliśmy więc po boksach i mówiliśmy: „Najlepsze klasy sportowców to klasa drabinkowa, ale spójrz na samochody, które tu są! To są wszystkie dwuletnie samochody z magazynu pro. I naprawdę, te samochody mają pewien potencjał. Zobaczmy, czy możemy założyć nitro ”.

„Więc dodaliśmy im nitro i poszli prawie o sekundę szybciej – i nie wysadzili! Biegli. Przejechaliśmy 200 mil na godzinę, zanim ktokolwiek poszedł 200. Więc poszedłem tam do kierownictwa, Teda Jonesa, i działo się to głównie po tej stronie Missisipi. Jones nie był pewien. W końcu po około trzech miesiącach zapytał mnie, czy mógłbym to poprzeć. Powiedziałem „tak”.

„Dzwonisz. Masz 32 samochody, wiesz, co to jest wspornik. A potem w niedzielę wszyscy ścigają się, ale ktoś dostaje przewagę i gonią się nawzajem. Powiedziałem, ci goście mają za to szybsze samochody. Buddy Ingersoll z turbodoładowanym Buickiem, 57 Chevy, Billem Colemanem, Charliem Carpenterem i tymi wszystkimi prawdziwymi wielkimi silnikami z Południa w 55 Chevy. Więc włączyliśmy nitro i zaczęli naprawdę klikać – poszli o sekundę szybciej. Więc powiedziałem: „Będziemy to sponsorować, zrobimy szybką ósemkę w sobotni wieczór na oczach tłumu. Miejmy czas. W końcu Ted mówi: cóż, lepiej to zorganizuj. Zejdź na dół i spójrz na mapę, weź ośmiu szybkich gości i daj przedstawienie o ósmej wieczorem. To był wieczorny wyścig i zrobiliśmy to i zburzyliśmy dom ”.

„Było kilka samochodów podstępnych. Więc (Jones) mówi „w porządku”. Daliśmy mu, jak sądzę, 500 $ dla zwycięzcy i zaczęło się rozwijać i wkrótce stawało się coraz większe. Potem przyszli do nas i powiedzieli: „nazwiemy to„ modyfikacją pro ”. Będziemy mieć 16 samochodów na wszystkich naszych imprezach i zamierzamy to zrobić. Więc to my za tym stoimy. Mielibyśmy 11 lub 12 z 16 kwalifikatorów. Byliśmy w siódmym niebie. Dostawaliśmy cały rozgłos i wiedzieliśmy, że ścigamy się na tyle mocno, że faceci z warsztatów nie mogli konkurować, nie tylko z technologią, którą robiliśmy, ale także finansowo, robiliśmy reklamy “ tak i tak wygrane ” rozprzestrzeniające się we wszystkich magazynach wtedy.”

„I zaczęło się pojawiać podtlenek azotu i prawdopodobnie mieliśmy 90% rynku. Więc szliśmy dalej, a magazyny takie jak Summit zaczęły kupować. Pracowało dla nas 35 osób. Kupiliśmy budynek tuż przy pasie startowym Orange County (lotnisko John Wayne w Santa Ana w Kalifornii). Gotowaliśmy i żadna z dużych firm nie przyszła za nami, ponieważ uważali, że to rodzaj czarnej magii i wysadzili silnik. Pomyśleli, że nie chcą mieć tego piętna. Więc trzymali się z daleka ”.

Holley puka

Był rok 1999 i NOS sprzedawał się jak szalony, ale potem konkurent w postaci konglomeratu części z rynku wtórnego sprawił, że oferta była trudna do odrzucenia.

„Nie obchodziło nas to. Byliśmy tylko bandą szalonych hot rodderów i nie mieliśmy nic do stracenia. Po prostu złapmy piłkę i wejdźmy na boisko. To trwało i trwało. W końcu Holley przyszła do nas i zarabialiśmy, o Boże, prawie 15 milionów dolarów rocznie. Całkiem nieźle jak na kilku zawodników yahoo drag racing. Ale dużo włożyliśmy w branżę ”.

„Holley oferuje za to mnóstwo pieniędzy. Cholera, może powinniśmy to sprzedać. Miałem około 55 lat. Więc sprzedaliśmy go i przez pięć lat mieliśmy zakaz konkurowania. Dali mi umowę doradczą na dwa lata. Poleciałem więc z powrotem do Bowling Green (Kentucky). Przenieśli tam wszystko. Próbowałem im powiedzieć, jak to prowadzić, ale korporacja była zbyt silna, typowa umowa korporacyjna. Zrobili wszystko w połowie ze wszystkimi gratisami i całym sponsoringiem – i to je napędzało. Mam na myśli, że to silniejszy rynek. W każdym razie sprzedaż poszła w zbiorniku ”.

Zaparkowali teraz NOS w garażu. Już nawet prawie tego nie reklamują. Kupili inne firmy i teraz jest to wielki konglomerat. A kiedy nas kupili, sprzedali program za 150 milionów dolarów i kupili Earl’s, kupili Hooker Headers. Kupili to wszystko. Zawsze kupowali najlepsze firmy. Kupili azot, ale potem go zbankrutowali i wszyscy dostali 10 centów za dolara, jakieś pięć lub sześć lat później ”.

Termos uruchamia dostarczanie azotu

Mike Thermos, który nigdy nie siedział długo bez ruchu, założył nowy biznes nitro – i wraca do niego.

„Ale potem przegrupowali się i sprzedali więcej i nadal to robią. (Holley) przyszedł do nas, kupił go, sprzedaliśmy i dosłownie przeczekałem moje pięć lat. Nadal byłem motorem. Wiesz, wciąż go ścigałem, nie walczyłem. Byliśmy teraz finansowo całkiem dobrze. Ale uwielbiam wyścigi drag i facetów i wyszliśmy z nowymi produktami, które wymyśliłem, że tak powiem. Nie mogłem usiąść. Żona doprowadzała mnie do szału, siedząc w domu przez pięć lat. Chciałem tylko wyjść z domu, Jezu! ”

„Więc otworzyłem to małe miejsce (zaopatrzenie w azot), mieliśmy 50 000 stóp kwadratowych na dole, tuż przy pasie startowym. Kiedy Holley nam zapłacił, poszliśmy do banku, byliśmy mu winni jakieś dwa i pół miliona dolarów i po prostu spłaciliśmy, zapłaciliśmy banknot. Skończyło się na tym, że sprzedaliśmy budynek za jakieś 9 milionów dolarów. Nagle nasz księgowy mówi nam: „Cóż, masz zyski kapitałowe”. Co? Ile? Więc kupiliśmy całą ofertę w centrum handlowym, dokładnie tam, gdzie byliśmy na rogu. Po prostu wszystko zostało wydzierżawione i mamy firmę zarządzającą.

„Zrobiłem Nitrous Supply jako swego rodzaju hobby. To, co się stało, to dolewki. Butelki są teraz napełniane. Mam około siedmiu lub ośmiu speed shopów aż do Riverside i aż do Beverly Hills, które sprzedają azot i kupują go. Przyjeżdża ciężarówka i ładują butelki. Załadują około 50 butelek, a potem sprzedają je chłopakom do ponownego napełnienia i facetom terenowym ”.

“Szybcy i Wściekli”

NOS stał się powszechnie znaną marką dzięki popularności serii „The Fast & The Furious”. Thermos i jego partner sprzedali firmę Holley, ale nadal odegrali kluczową rolę w umieszczeniu produktu w filmie.

„Universal zadzwonił i powiedziałem:„ powiedz im, żeby się odwalili ”.

– Powiedziałem, że dostawali od nas rzeczy. Zrobiliśmy samochód Sylvester Stallone, Merc, i jedyne, co pokazali, to mały włącznik. Nitrous nie miał nawet naszego logo ani nic. Daliśmy mu dwa zestawy. Miał dwa samochody, bo kiedy jeden zjechał, są bezużyteczne. Zrobiliśmy wszystkie samochody na Dukes of Hazard. Ludzie nie wiedzieli, że mają nitro. Po prostu zdejmujemy gaźnik i wkładamy go do tego samochodu. I mógłby to być silnik seryjny, a mimo to podnosi 125 koni. W Universal Studios, gdzie to zostało nakręcone, mieli płytkie obszary, aby przyspieszyć rampę. I tak ci kaskaderzy to kupa wariatów. Szli po rekordy, jak daleko mogą przejść w powietrzu. Ale nie uzyskaliśmy z tego żadnego rozgłosu, więc w pewnym sensie się do tego wyłączyłem. Dlatego Universal powiedział: „cóż, chcemy tych wszystkich zestawów i zamierzamy to zrobić i obrócić Ziemię”. Powiedziałem, słuchaj, nie próbuję na tobie zarabiać, ale nie zamierzam ich stracić. Damy ci ofertę na wszystkie zestawy. “

Więc wydali około 20 tysięcy i dostali butelki i dostali wszystko. Wyposażyliśmy samochody i pojechaliśmy tam i to wszystko Paul Walker i tak dalej. Wtedy zadzwoniła do mnie SEMA. Cóż, niektórzy ludzie z SEMA mówią: „Mike, wiesz, trochę się martwimy o ten film, ponieważ pokaże narkotyki i strzelanie do nich, broń, wyścigi uliczne i tak dalej. Cóż, tak. Wiesz, że ktoś tam na górze trochę się martwił. Cóż, zostaliśmy zaproszeni na pokaz w Egipcie i 30 osób z SEMA zostało zaproszonych. Więc zadzwonili do mnie i powiedzieli: „daj spokój, chcemy, żebyś przyszedł, bo ma Nitrous”.

„Więc idziemy tam na górę, siedzimy na widowni, oglądamy film, śmieję się wszędzie, bo wszystko jest NOS i dostaję z tego największą frajdę i nawet nie zwracam uwagi na wszystkie narkotyki i zastrzelić go. Więc spotykamy się później w holu i wszyscy na mnie patrzą. ‘Co pomyślałeś?’ Czy ty żartujesz? Powiedziałem, że to reklama warta około pół miliona dolarów. Cóż, nie wiedzieliśmy, że to będzie film klasy B, który przeszedł do kategorii A. Telefon oszalał. Dopiero co sprzedaliśmy się do czasu ukazania się filmu i mieliśmy system monitorowania rozmów, który właśnie kupiliśmy, ponieważ otrzymywaliśmy wiele telefonów i miałem około czterech lub pięciu techników. Otrzymywali 1000 telefonów dziennie ”.

Mike Thermos nadal chodzi do biura każdego dnia i nadal bierze udział w wyścigach. Nitrous Supply ma siedzibę w Huntington Beach w Kalifornii.

Ten artykuł, napisany przez Toma Stahlera, został pierwotnie opublikowany na ClassicCars.com, partnerze redakcyjnym Motor Authority.

Pokaż wiecej

Molter

Od zawsze moim marzeniem było prowadzenie zgranej ekipy i pisanie artykułów na przeróżne tematy.Moją pasją zaraziłem wiele osób i jestem z tego bardzo dumny.Mam nadzieję , że nasze publikacje dają Państwu nie tylko wiedzę , ale również przyjemność z czytania naszych nowinek.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Facebook
Close
Close