Ogólne

Spór dotyczący znaku towarowego opóźnia uruchomienie Polestar we Francji

Około trzy lata temu Polestar stał się niezależną marką, a nie działem Volvo zajmującym się wydajnością. Nadal utrzymywał bliskie relacje ze swoim szwedzkim partnerem, ale zaczął budować dedykowane pojazdy, koncentrując się na hybrydach plug-in i pojazdach elektrycznych.

Marka ma już dwa produkty o prostych nazwach 1 i 2, ale ludzie we Francji ich nie rozumieją – a przynajmniej jeszcze nie. Polestar 2, który miał przybyć tam pod koniec 2020 roku, napotkał opóźnienie z powodu sporu dotyczącego znaku towarowego z Citroënem, jak donosi L’Automobile.

O co Citroën zarzuca Polestarowi?

Citroën zarzuca Polestar podrabianie i naruszenie wizerunku marki ze względu na logo szwedzkiego producenta samochodów. Rzeczywiście, emblemat Polestar składa się z dwóch szewronów, które są skierowane do siebie, tworząc gwiazdę. Kilka miesięcy temu DS Automobiles – kolejna marka z rodziny PSA – również zgłosiła się, aby narzekać na logo Polestar, które według DS było trochę zbyt inspirowane własną plakietką.

Citroën pozwał Polestar do sądu we Francji w związku ze sporem dotyczącym znaku towarowego. W jej przypadku francuska marka umocniła swoje twierdzenie, przedstawiając komentarze internautów, którzy zauważyli pewne podobieństwa między logo Polestar a logo Citroëna i DS.

O czym zadecydował sąd?

Sąd oddalił roszczenia Citroëna dotyczące naruszenia projektu godła Polestar. Okazało się, że loga mają słabe podobieństwo i mają inny układ szewronów. Jednocześnie sąd wskazał, że produkty są skierowane do odbiorców znających identyfikatory, co zapobiegałoby ich pomyleniu.

Jednakże uznano, że Citroën ma rację co do argumentu o naruszeniu znaku towarowego, ponieważ sąd uznał, że fakt, iż logo Polestar składało się z podobnie ukształtowanych łuków, stanowił problem. Ponieważ Citroën jest marką znaną na całym świecie jako „marka z szewronami”, Polestar mógłby pośrednio skorzystać na reputacji szewronów Citroëna.

Na poparcie decyzji sąd paryski uznał za stosowne wskazać, że stare logo szwedzkiej firmy zawierało nazwę firmy i gwiazdę. Nowa plakietka pojawiła się w 2017 roku, czyli prawie dziesięć lat po ostatnim zgłoszeniu przez Citroëna do emblematu jodełki.

Sąd nakazał firmie Polestar wypłacenie Citroënowi 150 000 euro (174 763,50 dolarów według aktualnego kursu wymiany) odszkodowania za naruszenie charakteru odróżniającego jej znaku towarowego. Co gorsza dla Polestar, sąd zakazał również używania jej logo we Francji przez okres sześciu miesięcy. Ludzie nie mają nawet dostępu do strony Polestar we Francji.

Nie jest to odosobniony przypadek

Polestar i Citroën nie są jedynymi firmami, które walczyły o użycie logo. Przed nimi było BMW przeciwko chińskiemu producentowi BYD i spór między JAC Motors a Mercedesem. Mazda i Renault walczyły, gdy japońska firma zmieniła swoje logo ponad trzydzieści lat temu, a nowy wygląd został oceniony przez Renault jako zbyt bliski diamentowi, którego już używali.

Krążyły również historie związane z nazwami samochodów, z których najbardziej znana to ta, która łączyła Peugeota z Porsche i 911, które miało nosić nazwę 901. Mniej powszechna była też mała afera wokół Klasy M, która wkrótce potem stała się ML, po uwadze BMW.

Pokaż wiecej

Molter

Od zawsze moim marzeniem było prowadzenie zgranej ekipy i pisanie artykułów na przeróżne tematy.Moją pasją zaraziłem wiele osób i jestem z tego bardzo dumny.Mam nadzieję , że nasze publikacje dają Państwu nie tylko wiedzę , ale również przyjemność z czytania naszych nowinek.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Facebook
Close
Close